Välkommen tillbaka!

Goda föresatser, nya pennor  och nytt bänkpapper? Ägna några minuter till att se vad biblioteket kan bidra med för att göra dig mer effektiv – vare sig du är student eller forskare!

Hej ny student – detta inlägg ger dig en översikt över vad LiUB kan hjälpa dig med.
Forskningsstöd vid LiUB – detta inlägg ger dig som forskare en översikt över vad LiUB kan hjälpa dig med.

Matnyttiga resurser

Karnov – juridisk informationstjänst som nu utökas – för dig som hanterar juridik i dina studier eller forskning.
ClinicalKey Student – en interaktiv lärplattform –   för dig  med  klinisk inriktning.
Ordböcker i Nationalencyklopedin -för dig som ibland behöver slå upp ord från till exempel ryska, italienska, arabiska eller varför inte engelska.
Vad hände idag för 150 år sedan? del 1 – läs äldre svenska dagstidningar vid din dator.
Vad hände idag för 150 år sedan? Del 2  – läs de odigitaliserade dagstidningarna på plats på LiUB.

Råd och tips

DiVA in your coffee room. Du kan också få en DiVA i ditt kafferum. Så här gör du.
DIY forskningskommunikation   du kan göra mycket själv för att bli läst.
Är tidskriften vetenskaplig? Inlägget ger dig tips på hur du själv kan värdera tidskrifter.
ResearchGate för ovilliga. Vi vet att RG är viktig för att dina publikationer. Men hur ska man göra det på ett smart sätt?.

Publiceringsvärlden

Den spännande OA-världen. Kärt barn har många namn. Vad är egentligen open access  och varför är det så viktigt?
Fortfarande inget avtal med Elsevier. Via biblioteksprenumerationer kan du för närvarande inte få tillgång till artiklar publicerade efter 2018-06-30. Här förklarar vi varför och hur du kan göra för att ändå få tillgång till de artiklar du behöver.
Tillfälligt OA-stöd vid LiUB. De pengar vi sparar på Elsevieravtalen använder vi för närvarande på att bekosta forskares publiceringsavgifter. Läs mer här om hur du gör!
LiU tvåa i Sverige i open access-publicering. Vi är minsann duktiga på att publicera oss open access på LiU!
Publicera dig gratis i Springer Nature OA-tidskrifter. Nytt avtal.  Det första stora avtalet som gör att du som forskare gratis får publicera dig i närmare 600 rena OA-tidskrifter!

LiUB bakom kulisserna

Bokladan – bibliotekets magasin. Här, i bibliotekets dolda rum,  finns bokhyllorna du aldrig ser.
Linköpings universitetsbibliotek jubilerar. LiUB grundades för 50 år sedan! Mycket har hänt sedan dess.
Frågor och svar om Vallabibliotekets flytt i sommar. Den största biblioteksflytten i Linköping sedan stadsbiblioteket brann.

Vill du hålla dig ajour med vad som händer på LiUB? Förutom våra tre bibliotek finns vi även här, på liu.se, på FaceBook, Instagram och Twitter!

Skrivet av Johanna Nählinder, koordinator för forskningsstöd LiUB