Ordböcker i Nationalencyklopedin

Om du är student eller anställd på Linköpings universitet så har du tillgång till mängder av ordböcker i Nationalencyklopedin (NE). I NE ingår ordböcker till och från svenska och stora internationella språk som engelska, tyska, franska och spanska, men också specialordböcker som Svenska synonumer, Engelsk teknisk ordbok och Engelsk medicinsk ordbok. Du kommer åt alla ordböcker dygnet runt via webben.

De ordböcker som ingår är:

• NE:s engelska ordbok (svenska-engelska/engelska-svenska)

• NE:s tyska ordbok (svenska-tyska/tyska-svenska)

• NE:s spanska ordbok (svenska-spanska/spanska-svenska)

• NE:s portugisiska ordbok (svenska-portugisiska/portugisiska-svenska)

• NE:s franska ordbok (svenska-franska/franska-svenska)

• NE:s italienska ordbok (svenska-italienska/italienska-svenska)

• NE:s ryska ordbok (svenska-ryska/ryska-svenska)

• NE:s danska ordbok (svenska-danska/danska-svenska)

• NE:s norska ordbok (svenska-norska/norsk-svenska)

I paketet ingår också Engelsk teknisk ordbok, Engelsk fackordbok, Engelsk medicinsk ordbok, Svensk ordbok, Svenskt språkbruk, Svensk skolordlista och Svenska synonymer samt ordböcker från Språkrådet med över 15 minoritetsspråk, exempelvis Albanska, Arabiska, Turkiska, Amhariska och Persiska.

Har du frågor angående Nationalencyklopedin eller annat när det gäller bibliotekets resurser kontakta oss gärna på biblioteket@liu.se.

Gå till ordböckerna i Nationalencyklopedin.

Skrivet av Maria Svenningsson, bibliotekarie Vallabiblioteket