Fortfarande inget avtal med Elsevier

Snart har det gått ett halvår sedan prenumerationsavtalet med förlaget Elsevier sades upp av Bibsam-konsortiet, som Linköpings universitetsbibliotek tillhör. Förhandlingarna innan var svåra, och parterna stod mycket långt ifrån varandra. (Läs gärna mer här). Även i andra länder finns liknande exempel. Exempelvis har det tyska konsortiet Project DEAL avbrutit förhandlingarna med Elsevier.

Som biblioteksanvändare har du märkt detta genom att artiklar som publicerats i Elseviertidskrifter efter 30 juni inte varit tillgängliga genom bibliotekets prenumerationer. Däremot har du hela tiden kunnat komma åt artiklar genom att fjärrlåna dem, eller (om du är forskare) att en länk till fjärrlånetjänsten GetItNow dykt upp. (Klicka på ikonen LiU Full text och välj länken Mails Request document from Get It Now  så får du artikeln som PDF inom någon timme.) Lite krångligare kanske, men vi på biblioteket kan fortfarande hjälpa dig som användare att komma åt artiklar. Och har du frågor, eller vill att vi kommer till dig och informerar, kan du gärna kontakta oss på biblioteket@liu.se

På bilden ovan framgår lite mer om Get It Now, en tjänst riktad till forskare. Om länken dyker upp kan du snabbt få tag på artikeln. Bildcollaget är sammanställt av Johanna Nählinder, LiUB.

Vi vill också passa på att påminna om vår survival guide som vill inspirera användaren att hitta open access-versioner av artiklar. Framförallt Unpaywall, ett enkelt plug-in, hjälper dig att automatiskt hitta artikelversioner som är fritt tillgängliga. Investera gärna ett par minuter för att förenkla för dig själv i framtiden!

På bilden ovan, som du även kan ladda ner här, ges ett antal tips om hur man kan nå artiklar som inte finns i bibliotekskatalogen. Bilden är tillgänglig under licensen CC BY NC.

Slutligen kanske någon undrar vad vi gör med pengarna som vi ofrivilligt sparar på att inte betala för Elsevier-prenumerationen? På Linköpings universitetsbibliotek har vi valt att lägga de pengarna på att ge ”våra” forskare möjlighet att få sin guld open access-publicering betald. Läs mer om OA-stödet här! Vi har fortfarande pengar kvar….

!

Skrivet av Johanna Nählinder, koordinator för forskningsstöd LiUB