Tillfälligt OA-stöd vid LiUB

Är du forskare vid LiU som fått din artikel accepterad i en open accesstidskrift? Grattis!

** this blogpost is also available in English**

Om du har en artikel som är nära att bli antagen för publicering, men ännu inte betalat fakturan för den, kan vi på Linköpings universitetsbibliotek under vissa omständigheter betala publiceringsavgiften (APC).

I somras strandade de svenska universitetsbibliotekens förhandlingar med Elsevier och nu står vi utan avtal. Det är därför vi för närvarande inte kan erbjuda tillgång till sådant som publicerats av Elsevier efter sista juni. Eftersom avtalet med Elsevier är dyrt har universitetsbiblioteket just nu medel som vi kan använda för att finansiera guld open access-publicering. Det innebär också att vi inte vet hur länge vi kan fortsätta att erbjuda stöd till OA-publicering.

Olika typer av open access-publicering, och skillnaden mellan dem, har vi skrivit om tidigare i bloggen. Det stöd som vi erbjuder här gäller enbart ren open access-publicering (= guld open access).

För att vi ska betala fakturan krävs att:

• Tidskriften är en guld open accesstidskrift (kallas också för ren open accesstidskrift). Den ska vara seriös. Ett enkelt sätt att se om så är fallet är att kontrollera om tidskriften finns med i DOAJ som är en kvalitetskontrollerad lista över open accesstidskrifter.
  • Artikeln skall vara nära att bli antagen för publicering (accepted) och fakturan får ej vara betald.
  • Du som LiU-forskare ska vara corresponding author, ha angivit en e-postadress som slutar på @liu.se och ha uppgett ”Linköping University” som affiliering i artikeln.

Formuläret hittar du här: https://www2.bibl.liu.se/oafond/login.aspx

Skrivet av Johanna Nählinder, koordinator för forskningsstöd LiUB