Skriv ut i 3D i DigiMaker

DigiMaker är bibliotekets makerspace och är öppet för alla med LiU-anknytning. En populär del av verksamheten är våra 3D-skrivare.

I båda våra DigiMaker – på Valla och Campus Norrköping – finns en skrivare av märket Ultimaker 3 Extended. Efter genomgången introduktion har alla med LiU-anknytning möjlighet att boka dem för utskrifter. Se här för aktuella tider för introduktioner och anmälan:

DigiMakers 3D-skrivare

Materialet som används för utskrifterna är så kallat PLA-filament, som består av organiskt nedbrytbara och förnyelsebara källor. Till det kommer ett stödmaterial, för att stötta upp utskrifter av delar som annars skulle bli hängande i luften och på så sätt riskera att misslyckas. Det stödmaterial som används kallas PVA-filament, och löses upp med hjälp av vatten efter färdig utskrift.

För den som inte själv kan designa modeller för utskrift finns gott om färdiga modeller som är fria att använda sig av. På exempelvis Thingiverse finns många roliga, coola och användbara filer med modeller att ladda ner och skriva ut. Allt från kaffemått, legobitar till skenor för att skydda skadade fingrar! Det är inte svårt – under en introduktion på 1,5 timmar så får du lära dig allt du behöver för att bli redo att skriva ut!

Regler för bokning av 3D-skrivarna är, förutom att man ska ha gått introduktionen, att man kan boka max 72 timmar i sträck. På DigiMaker Valla bokas skrivaren i en pärm intill skrivaren och på DigiMaker CNB bokas skrivaren under Drop in på onsdagar kl. 13-15 eller via mejl, biblioteket@liu.se.

Använda DigiMaker

Vill du som lärare ha med någon av våra aktiviteter i din kurs? Kontakta oss så skräddarsyr vi en lösning som passar din kontext. Vill du som student eller du och din studiegrupp använda vår utrustning/lokal och/eller ha vår hjälp? Hör av dig så hittar vi en lösning som passar er.

Kontakta oss på biblioteket@liu.se, eller kom förbi på våra Drop in-tider om ni vill prata med oss och se vilken utrustning vi har:

• DigiMaker Valla, plan 5 i Studenthuset: tisdagar kl. 14-17 och torsdagar kl. 12-15
• DigiMaker Campus Norrköping (CNB), Flexsalen plan 4, onsdagar kl. 13-15

Besök gärna vår DigiMaker-guide för att läsa mer.

Vad sysslar vi mer med?  Under den närmsta tiden kommer vi att göra flera djupdykningar i verksamhetens olika delar här på bloggen. Läs övriga blogginlägg om DigiMaker:

DigiMaker- en gränsöverskridande plats med studentfokus
Digitalt berättande – gör din egen film i DigiMaker
Virtual reality – en verklighet i DigiMaker