DigiMaker – en gränsöverskridande plats med studentfokus

DigiMaker är bibliotekets makerspace och är öppet för alla med LiU-anknytning. Det är en arena där både digitala och analoga metoder kan testas, användas och delas – oavsett institutionstillhörighet.

Studenterna är vår primära målgrupp och verksamheten ska ständigt utvecklas utifrån faktiskt behov och studentmedverkan. För att säkerställa att DigiMaker så långt som möjligt är studenternas arena har vi anlitat studenter för öppethållandet.

Varför gör biblioteket detta? Biblioteket skapar ytor och förutsättningar för lärande och studier och vill med DigiMaker erbjuda en miljö för kreativa och visualiserande metoder som en del av lärandet. Det kan till exempel handla om att skapa enklare filmer med hjälp av green screen, göra utskrifter i 3D eller uppleva exotiska platser i VR.

Låg tröskel och högt i tak – det är DigiMakers motto! Hos oss är ingen expert! Vi arbetar och testar oss fram och lär oss av varandra och av våra misstag. Vi lär oss genom att testa oss fram och ha roligt.

Var finns DigiMaker och hur kommer man i kontakt med oss? DigiMaker finns för närvarande på Campus Valla, plan 5 i Studenthuset och på Campus Norrköpings bibliotek, i flexsalen på plan 4. Vi tar gärna emot studiebesök eller kommer till ett möte och presenterar vår verksamhet – mejla till biblioteket@liu.se för att boka något! Mer om DigiMaker och våra olika aktiviteter finns att läsa på https://guide.bibl.liu.se/digimaker.

Öppettider är tisdagar klockan 14-17 och torsdagar klockan 12-15 i DigiMaker Valla, och onsdagar klockan 13-15 i DigiMaker Campus Norrköping.

Vad pysslar vi med?  Under den närmsta tiden kommer vi att göra djupdykningar i verksamhetens olika delar här på bloggen. På återseende! Läs övriga blogginlägg om DigiMaker:

Digitalt berättande – gör din egen film i DigiMaker
Virtual Reality – en verklighet i DigiMaker