Digitalt berättande – gör din egen film i DigiMaker

DigiMaker är bibliotekets makerspace och är öppet för alla med LiU-anknytning. En del av DigiMakers verksamhet fokuserar på att göra det möjligt att spela in och redigera enklare filmer och/eller ljudupptagningar.

Med enkel utrustning, lite tricks och knep kan man utan större svårigheter skapa filmsekvenser och ljudinspelningar. En ihopklippt och redigerad film med eller utan ljud, en inspelad ljudeffekt, en bearbetad ljudinspelning eller bara en kort inspelning mot green screen-bakgrund eller animation – bara fantasin och behoven sätter gränser!

Utrustning som vi har, och som periodvis går att låna kortare tider, är ipads, actionkamera, 360-kamera, podcast-utrustning och mikrofoner med olika anslutningar. Vi har också riggat green screen-tyg med belysning i våra lokaler och vi har material för rekvisita, bakgrunder och animationer. Även med denna enkla utrustning kan man få bra resultat!

Appar och mjukvara vi använder är så långt det går gratis nedladdningsbara, för att våra besökare själva ska kunna ladda ner dem och använda på sina egna enheter.

Vi samarbetar för att tillsammans med våra besökare skapa ett bra resultat! Vi tillhandahåller lokal, utrustning och en del tips för att komma igång med produktion och bearbetning – resten gör vi tillsammans och lär oss av varandra.

Använda DigiMaker

Vill du som lärare ha med någon av våra aktiviteter i din kurs? Kontakta oss så skräddarsyr vi en lösning som passar din kontext. Vill du som student eller du och din studiegrupp använda vår utrustning/lokal och/eller ha vår hjälp? Hör av dig så hittar vi en lösning som passar er.

Kontakta oss på biblioteket@liu.se, eller kom förbi på våra Drop in-tider om ni vill prata med oss och se vilken utrustning vi har:

• DigiMaker Valla, plan 5 i Studenthuset: tisdagar kl. 14-17 och torsdagar kl. 12-15
• DigiMaker Campus Norrköping, CNB, Flexsalen plan 4, onsdagar kl. 13-15

Besök gärna vår DigiMaker-guide för att läsa mer.

Vad sysslar vi mer med?  Under den närmsta tiden kommer vi att göra flera djupdykningar i verksamhetens olika delar här på bloggen. Läs övriga blogginlägg om DigiMaker:

DigiMaker – en gränsöverskridande plats med studentfokus
Virtual Reality – en verklighet i DigiMaker
Skriv ut i 3D i DigiMaker