Utställning lyfter två folkkära författare

Moa Martinson introducerade något nytt i svensk litteratur och är en av Sveriges mest lästa författare. Tage Danielssons filmer, böcker, musik och revyer roar och manar till eftertanke än idag. Nu lyfts de båda författarnas liv, verk och gärning i en utställning på Vallabiblioteket med anledning av LiU:s nya gästprofessursprogram i deras namn. Utställningen har tidigare visats på Campus Norrköpings bibliotek.

Möt Moa Martinson och Tage Danielsson på Vallabiblioteket i Studenthuset. Utställningen Moa och Tage – tid, tankar och tecken ger en bild av, och röster om, de båda författarnas liv, verk och gärning. Utställningen görs i samband med inrättandet och tillsättandet av Linköpings universitets två gästprofessurer i Moa Martinsons och Tage Danielssons namn, placerade vid Institutionen för kultur och samhälle.

-Vi hoppas att utställningen ska bli ett inspirerande utrymme både för den som är bekant med Moa Martinson och Tage Danielsson och för den som vill veta mer om dem, säger Niklas Carlsson, bibliotekarie och del av utställningsgruppen.

Foto: Per Arne Nyhlén resp. Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek

I utställningen finns möjlighet att slå sig ned i Moa Martinsons skrivarlya och bläddra i hennes eller Tage Danielssons böcker, läsa mer om deras verk eller ta del av forskares reflektioner över deras bidrag till svensk litteratur och underhållning.

I utställningen medverkar bland annat Ebba Witt-Brattström, professor i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet och expert på Moa Martinson, Hans Nilsson, professor i historia vid Linköpings universitet och engagerad i föreningen Tage Danielssons vänner, Susanna Alakoski, författare, socionom och gästprofessor i Moa Martinsons namn samt Per Holmberg, professor i svenska språket och gästprofessor i Tage Danielssons namn.

-Moa Martinson och Tage Danielsson är starka och goda symboler för de värden som professorsprogrammet är tänkt att värna: bildning, humanism och samhällsengagemang. Det hoppas vi att utställningen ska ge en glimt av och att den ska bli en plats för reflektion och inspiration, säger Josefina Syssner, prefekt, Institutionen för kultur och samhälle.

Tid: 14 mars till 30 april 2022. Utställningen är öppen under bibliotekets öppettider.

Plats: Vallabiblioteket, Studenthuset plan 3, Campus Valla

Utställningen är ett samarbete mellan Institutionen för kultur och samhälle, Universitetsbiblioteket och konstprojektet Lobby. Tack till Norrköpings stadsmuseum, Norrköpings stadsbibliotek, Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek, Moa Martinsons litterära sällskap, sällskapet Tage Danielssons vänner, Ebba Witt-Brattström, Hans Nilsson, Susanna Alakoski, Per Holmberg, LiU-tryck och LiU-service.

Amanda Lindström, kommunikatör IKOS och Britt Omstedt, bibliotekarie, Campus Norrköpings bibliotek