Nyfikenhet, kreativitet och driv möts i biblioteksarbetet

Fyra UB-medarbetare har bidragit till Kungliga bibliotekets antologi När nyfikenhet, driv och kreativitet möts, som presenteras den 15 mars. Det är den sista delen i en trilogi med temat biblioteksutveckling och denna del handlar om bibliotekarier som producenter och utvecklare.

I ett kapitel beskriver Mikael Rosell utvecklingen av LiUB:s självstudieguide NoPlagiat som kan införlivas i kursrum i Lisam, för att låta studenter fundera över vad plagiering innebär och hur de kan undvika det.

I ett annat kapitel presenterar Kerstin Annerbo, Catrin Petersson och Maria Svenningsson bibliotekets satsning på utställningar som skapas i samverkan med LiU:s forskare, i syfte att presentera aktuella forskningsområden och -resultat. För biblioteket har det blivit en del i rollen som kunskapsspridare att lyfta fram forskning som bedrivs vid respektive campus.  Utställningarna ska också vandra vidare till övriga campus och bidra till förståelse om vad som görs inom olika delar av LiU.

Kanske kan studenter bli intresserade av vidare studier när de får forskningsområden presenterade för sig i sin studiemiljö. Det hoppas i alla fall våra utställningsgrupper på.

Förhoppningsvis blir det också ett sätt för forskare att nå nya målgrupper med sin forskningskommunikation eftersom biblioteken också besöks av allmänhet.

Forskare och forskargrupper som är intresserade att informera om sitt arbete kan kontakta utställningsansvariga på respektive campus:

Kerstin Annerbo, Campus Norrköping        kerstin.annerbo@liu.se

Catrin Petersson, Campus US                       catrin.petersson@liu.se

Maria Svenningsson, Campus Valla             maria.svenningsson@liu.se

Heurlin, Carina & Wallén, Christine (red.) (2021). När nyfikenhet, driv och kreativitet möts: bibliotekariens roll som producent och utvecklare. [Stockholm]: Kungliga biblioteket

Läs mer och ladda ner hela boken i fulltext på Kungliga bibliotekets webbplats

Skrivet av Britt Omstedt, Bibliotekarie Campus Norrköpings bibliotek