Nytt utseende på bibliotekets söktjänst

**This blog post in English**

Bibliotekets söktjänst UniSearch har fått ett nytt gränssnitt. Filter och avgränsningsmöjligheter har flyttats och återfinns nu direkt under sökrutan. Under knappen Åtkomstalternativ under respektive post i träfflistan hittar du tillgängliga åtkomstalternativ. Där hittar du också alternativet att reservera när det gäller böcker.

Det nya gränssnittet är anpassat efter mobiltelefoner och surfplattor. En annan förbättring är att det nu fungerar att spara och länka till respektive post genom att kopiera postens URL.

I UniSearch kan man söka på alla typer av material, till exempel vetenskapliga artiklar och böcker i bibliotekets samlingar (tryckta såväl som elektroniska). Man kan avgränsa sina sökningar till peer review-material och material i fulltext. Funktionen konceptkarta är ett av de forskningsverktyg som återfinns i vänstermenyn och som kan användas för att utforska olika ämnen.

Som student eller anställd vid LiU kommer du via UniSearch åt bibliotekets e-böcker och e-tidskrifter genom att logga in med ditt LiU-ID.

I vänstermenyn hittar du också en länk till Mina lån, där du hanterar dina lån och reservationer. Genom att klicka på Publikationer når du tidskriftslistan där du kan söka bland bibliotekets tidskrifter och e-böcker.

En sökruta med två träffresultat.
Se bild i större upplösning

UniSearch är ett så kallat Discovery-system som tillhandahålls av leverantören EBSCO.

I samband med lanseringen av det nya gränssnittet har också sökrutan på bibliotekets webb fått en uppdaterad design:

En sökruta med texten "Sök artiklar, böcker med mera".

Testa det nya gränssnittet

UniSearch