Ny tidskriftslista

Biblioteket har nyligen lanserat en ny tidskriftslista som tillåter sökning både bland tidskrifter och e-böcker.

Tidskriftslistans främsta funktion är att erbjuda en ingång till bibliotekets utbud av tidskrifter. I vissa fall finns tidskrifterna tillgängliga via flera olika plattformar parallellt, beroende på bibliotekets prenumerationer. När du sökt fram en enskild tidskrift så ser du vilka alternativ som erbjuds. Den största andelen av bibliotekets tidskrifter erbjuds enbart elektroniskt, men vissa finns i tryckt format.

Så här ser resultatet av en sökning på tidskriften The British Journal of Politics and International Relations ut i tidskriftslistan:

Den nya tidskriftslistan har en funktion för att hitta bland tidskrifterna efter ämne under ingången ”Bläddra ämnesvis” och innehåller information om tidskriften är peer review-granskad eller inte.

Söka e-böcker

Den kanske största förbättringen är möjligheten att även söka bland bibliotekets bestånd av e-böcker. Välj avgränsningen ”E-böcker” under sökrutan om du enbart vill söka bland e-böckerna. Det nya gränssnittet har även en förbättrad mobilanpassning.

Tidskriftslistan nås från bibliotekets sökruta via alternativet ”tidskrifter och e-böcker”:

Du hittar den också direkt via denna länk:

Tidskrifter och e-böcker

Problem?

Om du får upp ett felmeddelande när du försöker klicka dig till tidskriftslistan så kan det bero på att du behöver rensa historiken i din webbläsare.

Skrivet av Peter Igelström, bibliotekarie, Vallabiblioteket