Vadå fjärrlån?

**This blog post is also available in English**

Linköpings universitetsbibliotek strävar efter att ha allt som kan tänkas vara relevant för både studenter och forskare men kan man verkligen ha allt? Nä, det kan vara ganska svårt. För att kompensera för sånt som inte finns hos oss elektroniskt eller tryckt erbjuder vi fjärrlån.

Fjärrlån görs via en blankett på bibliotekets webb: https://liu.se/artikel/fjarrlan-inkop

Du kan beställa både tryckta böcker och kopior av artiklar. Böckerna hämtas i disken på ett av våra bibliotek och lånas precis som en vanlig bok. Artiklar skriver vi ut eller kopierar. Är du forskare skickar vi artikeln direkt till ditt fack med internposten. Studenter får komma till biblioteket och hämta sin papperskopia. Fjärrlån är gratis! Enda gången det kostar pengar är om du som student vill låna en bok som inte finns i Sverige eller Norden.

Så hur gör vi då för att gräva fram en italiensk artikel från 1872 om fjärilar?

Ibland räcker det att googla, galet mycket material finns faktiskt tillgänglig online helt gratis nu för tiden. Men andra gånger blir det knepigare. Vi använder oss av en rad olika leverantörer och bibliotekskataloger i hela världen för att leta upp och beställa material. Vanligast är att vi beställer via Libris fjärrlån där alla svenska universitet och högskolor har sitt material tillgängligt för utlån. Vi beställer också mycket från artikeldatabaser i Tyskland. Ibland får man klura ännu mer och kontakta det italienska bibliotek som verkar ha tidskriften hos sig och höra om man kan få en kopia.

Så utnyttja gärna vår tjänst för att få tag på material som inte finns hos oss på biblioteket. Tillsammans är vi LiU!

Inlägget är skrivet av Ellinor Krutholm