Studenternas DigiMaker

DigiMaker är bibliotekets makerspace och är öppet för alla med LiU-anknytning. Varje vecka hålls verksamheten öppen med hjälp av timanställda studenter. Nu söker vi fler studenter för att arbeta med DigiMaker – är du en av dem?

DigiMakers primära målgrupp är studenter och tanken är att verksamheten ska drivas och utvecklas utifrån studenternas behov. Detta uppnås genom att anlita studenter för att hålla i våra drop in-tider och därigenom göra dessa studenter till experter på verksamheten.

Nu söker vi fler studenter som vill jobba med DigiMaker – både i Linköping och Norrköping! Läs mer, och skicka in din ansökan om du är intresserad av ett roligt uppdrag med stora möjligheter att vara med och utveckla och forma verksamheten:

Linnea Andersson, som studerar nationalekonomi, är en av de studenter som arbetar i den öppna verksamheten i DigiMaker Valla:

”Jag lockades av att lära mig mer om hur jag använder digitala och främst nya tekniska/digitala möjligheter och sociala delen i att vara studentmedarbetare på DigiMaker. Jag såg en möjlighet att komplettera min utbildning med ett mer kreativt arbete.”

Tisdagar och torsdagar är drop-in-dagarna i DigiMaker Valla, onsdagar i DigiMaker CNB. På plats finns studenter som kan vägleda, introducera och svara på frågor. Dessutom sitter de gärna med och pysslar och pratar en stund med besökarna.

Nyttan med DigiMaker för studenter är, enligt Linnea, att man kan få möjlighet att testa på och lära sig nya tekniker och verktyg som man senare kan möta på sin arbetsplats, helt enkelt en bra inkörsport för att bekanta sig med dessa. Ibland kan nyttan vara att ta en paus i pluggandet och pyssla en stund, ibland kan det vara att använda något av de verktyg som finns, som exempelvis green screen, VR eller 3D-skrivaren.

Drop-in välkomnar alla! Här kan man testa utrustning, se vad vi har eller sätta sig och prata och pyssla en stund:

”Det är rolig och kravlös stämning vid Drop-in hos DigiMaker. Man behöver inte vara rädd för att bara prata lite med oss studentmedarbetare eller pröva något nytt!”, hälsar Linnea.

Använda DigiMaker

Vill du som lärare ha med någon av våra aktiviteter i din kurs? Kontakta oss så skräddarsyr vi en lösning som passar din kontext. Vill du som student eller du och din studiegrupp använda vår utrustning/lokal och/eller ha vår hjälp? Hör av dig så hittar vi en lösning som passar er.

Kontakta oss på biblioteket@liu.se

Besök gärna vår DigiMaker-guide för att läsa mer.

Kommentar angående drop-in-tillfällen

Med anledning av att LiU gått över till distansläge som en följd av det nya coronaviruset, är DigiMakers drop in-tillfällen inställda tills vidare.

Läs övriga blogginlägg om DigiMaker:

DigiMaker- en gränsöverskridande plats med studentfokus
Digitalt berättande – gör din egen film i DigiMaker
Virtual reality – en verklighet i DigiMaker