Om bibliotekets publiceringsavtal

**This blog post in English**

Förändringar i bibliotekets publiceringsavtal och saker som är viktiga att tänka på

Efter årsskiftet så finns det förändringar i bibliotekets publiceringsavtal. För 2022 har biblioteket dels tecknat tre nya avtal där publicering ingår och dels har det tillkommit förändringar i redan existerande avtal.

Nytt för 2022 är avtal med Association for computer machinery (ACM), Nature journals och från och med första februari Public Library of Science (PLoS).

Nytt i redan existerande avtal är att avtalen med Taylor & Francis och Oxford University Press har utökats till att täcka även rena OA-tidskrifter från att tidigare endast ha täckt hybridtidskrifter. Vidare har avtalen med American institute of Physics (AIP) och Springer utökats med en större katalog att publicera i under respektive avtal. För Royal Society of Chemistry (RSC) gäller sedan årsskiftet att avtalet även täcker den rena OA-tidskriften RSC Advances.

Viktigt att tänka på är att läsa all information som finns om avtalen på sidan Bibliotekets publiceringsavtal.

Person som läser en elektronisk tidskrift

Vidare är det ofta ett urval av tidskrifter från respektive förlag som ingår i avtalen, använd bibliotekets söktjänst SciFree för att avgöra om den tidskrift som du är intresserad av finns med i något av bibliotekets avtal. Söktjänsten hittar man på mitten av sidan länkad ovan.

Det varierar om avtalet täcker hela APC:n (article processing charge) eller om den ger forskaren en rabatt på avgiften. För de avtal där publiceringsavgiften endast är rabatterat genom avtalet kommer corresponding author faktureras resterande belopp.

Tveka inte att höra av dig om du har frågor angående avtalen. Biblioteket kontaktas på biblioteket@liu.se. Alla frågor som skickas till bibliotekets mejl vidarebefordras inom biblioteket till rätt arbetsgrupp.

2 Replies to “Om bibliotekets publiceringsavtal”

1. Hej, jag undrar om ni kan se om tidskriften Nature Communications finns med bland Open Acess-tidskrifterna som stöds ekonomiskt av LiU?

Jorma Hinkula