Vad gör man med en hel hemester?

Man får nya tankar förstås!
Här kommer lite tips från oss på LiUB om tankeväckande läsning, tittning och lyssning.

Läsning

En mörk historielektion om exploatering:
Muskotkriget av Giles Milton: Den plågsamt fåfängliga jakten på en bot mot pestsjukdomar leder till den yttersta galenskapen på de tre små ostindiska kryddöarna under 1600-talet. Kampen om kryddan får oanade konsekvenser för världshistorien. De stora sjönationerna vid den tiden, England med British East India Company (Brittiska Ostindiska Kompaniet) , Holländare vid Vereenigde Oostindische Compagnie (Holländska Ostindiska Kompaniet) gör allt och lite till för att få kontroll över kryddan. Tänk på det nästa gång du använder muskotnöt.
Muskotkriget: kampen om de ostindiska kryddöarna / Giles Milton; översättning: Annika Persson ; [faktagranskning: Dick Harrison].. - 2001. - ISBN:9189442180

Bandaöarnas skördar av muskot blev eftertraktat i Europa och orsakade förfärliga övergrepp på urbefolkningen.

Verklighetsflykt som går djupare än Alices kaninhåla:
The Eyre Affair
av Jasper Fforde: Boken du inte visste att du behövde lika lite som man är beredd på att stava Fforde med två f. Bara det, typ. Författaren Fforde tar dig med på en resa in i ett alternativt England – där den litterära polisrotelns officer Thursday Nexts uppdrag leder in i en förvecklande värld där alla narratologiska knep används; Krimkriget rasar fortfarande och Wales är en autonom republik. Vad händer när Jane Eyre kidnappas från sin egen roman, Goliath-agenter oskadligörs och Archeon Hades får tag på Mycrofts senaste uppfinning…
The Eyre affair / Jasper Fforde. - 2001. - ISBN: 0340820470

En vetenskaplig analys av våren 2020:
Risksamhället av Ulrich Beck: kan vi förstå Coronakrisen ur en helt annan synvinkel om vi sätter in vår tid i ett sammanhang? Sociologen Ulrich Becks bok om risksamhället, modernitet och postmodernitet är jag intresserad av att läsa om.
Risksamhället: på väg mot en annan modernitet / Ulrich Beck; översättning: Svenja Hums ;  2000. -ISBN:9171731075

Zombieapokalyps?:
Världskrig Z: en muntlig historik över zombiekriget av Max Brooks: även den som inte är intresserad av dystopier eller zombies kan få mycket utbyte av den här fiktiva efterhandsskildringen av katastrofen. Boken består av intervjuer och dokument. När man läst ett tag och lyfter blicken kan man få syn på samtiden, och ser att de frågor boken väcker egentligen inte alls handlar om zombier.

Världskrig Z: en muntlig historik över zombiekriget / Max Brooks; översättning Niklas Darke ; 2012. ISBN: 9789174990973

Dikter

Dikter är egentligen som klippt och skurna för Twitter! Karin Boye följer jag från Twitter, och får en dos Boye när jag minst anar det.

Tv-serie

Vågar du dig in på Rigshospitalet?
Riket av Lars von Trier.
Kalla kårar och mega absurdismondo i sjukhusmiljö efter Lars von Triers recept. Serien Riget utspelar sig på Rigshospitalet i Köpenhamn. Sjukhuset präglas av spänningar mellan vetenskap och det övernaturliga, mellan hierarkiska strukturer och kulturer. Ernst-Hugo Järegårds mästerligt levererade utbrott: – Danskjävlar!

Res digital och kulturellt

The Ultimate Guide to Virtual Museum Resources, E-Learning, and Online Collections

Besök även Digitalt Museum, över 65 museer från hela Sverige = 3,1 miljoner historier från hela världen att upptäcka!